ادبیات عامه یا مردم پسند
یک پژوهش از مجموعه رمان های این سده نشان می
دهد که شخصیت ها، مکان ها، و نتیجه ها تقریبا یک سان است. صحنه ها بیشتر شهری و
صنعتی است. جهانی است تیره و دوزخی از شهر های تو در تو و دخمه های پیچ در پیچ که
در آن فقر و فلاکت صحنه های همیشگی ترس و وحشت
و اسرارند. عنوان برخی کتاب ها، خود گویای این وضعیت می باشند: رازهای
پاریس اوژن سو، پاسخی به " راز های لندن [1]
" اثر پل فِوال ( 1844) است.در همین زمان کِلِمانس روبِر ، رمان "
گدایان پاریس [2]" را می
نویسد. در درون این صحنه های گسترده ،
مکان های نمادین قرار می گیرند: اتاق های زیر شیروانی ها که به فاحشه خانه ها
اختصاص یافته، هتل های مخصوص، کارخانه ها و سالن ها، خیابان و خانه های راحت و
بورژوایی.
شخصیت های این رمان از همه نوع و تیپ اجتماعی
اند. معمولا انسان های خوب زیبا و انسان های بدجنس زشت می باشند( مانند معلم مدرسه
رازهای پاریس ). گمراهان ریاکار و نفرت انگیز در تقابل با مردم ستم دیده قرار می
گیرند؛ دختران اغواگر، پسران رها وسرگردان و مادران پردل و جرات اند. پس از رنجی
بی حد و حساب، آدم های خوب پاداش می بینند، بی گناهان تبرئه می شوند و بد جنسان
تنبیه می گردند. از قربانیان نیز اعاده حیثیت می شود.
طرح و نتیجه رمان ها، بیش از حد طولانی و شامل
موضوع های فراوانی است: ترس قضایی و حقوقی، تعقیب و انتقام، بخشش و تشویق. موقعیت
های تلخ رمان ها، چاشنی های گوناگونی را در هم دارد: پسر قربانی عاشق دختر آدم کش
یا برعکس است! پایان داستان ها نیز نشان از بازگشت وضعیت عادی و خیر و خوشی دارد و
خوبی در واقع همیشه رستگار و پیروز است. ادامه...
نظرات