ادبیات عامه یا مردم پسند




یک پژوهش از مجموعه رمان های این سده نشان می دهد که شخصیت ها، مکان ها، و نتیجه ها تقریبا یک سان است. صحنه ها بیشتر شهری و صنعتی است. جهانی است تیره و دوزخی از شهر های تو در تو و دخمه های پیچ در پیچ که در آن فقر و فلاکت صحنه های همیشگی ترس و وحشت  و اسرارند. عنوان برخی کتاب ها، خود گویای این وضعیت می باشند: رازهای پاریس اوژن سو، پاسخی به " راز های لندن [1] " اثر پل فِوال ( 1844) است.در همین زمان کِلِمانس روبِر ، رمان " گدایان پاریس [2]" را می نویسد.  در درون این صحنه های گسترده ، مکان های نمادین قرار می گیرند: اتاق های زیر شیروانی ها که به فاحشه خانه ها اختصاص یافته، هتل های مخصوص، کارخانه ها و سالن ها، خیابان و خانه های راحت و بورژوایی. 
شخصیت های این رمان از همه نوع و تیپ اجتماعی اند. معمولا انسان های خوب زیبا و انسان های بدجنس زشت می باشند( مانند معلم مدرسه رازهای پاریس ). گمراهان ریاکار و نفرت انگیز در تقابل با مردم ستم دیده قرار می گیرند؛ دختران اغواگر، پسران رها وسرگردان و مادران پردل و جرات اند. پس از رنجی بی حد و حساب، آدم های خوب پاداش می بینند، بی گناهان تبرئه می شوند و بد جنسان تنبیه می گردند. از قربانیان نیز اعاده حیثیت می شود.
طرح و نتیجه رمان ها، بیش از حد طولانی و شامل موضوع های فراوانی است: ترس قضایی و حقوقی، تعقیب و انتقام، بخشش و تشویق. موقعیت های تلخ رمان ها، چاشنی های گوناگونی را در هم دارد: پسر قربانی عاشق دختر آدم کش یا برعکس است! پایان داستان ها نیز نشان از بازگشت وضعیت عادی و خیر و خوشی دارد و خوبی در واقع همیشه رستگار و پیروز است.  ادامه...





[1] Les Mystères de Londres - Paul Féval
[2] Les mendiants de paris - Clémence Robert

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پنجره ها از بودلر

ادبیات و هنر باروک

ویکتور هوگو