پنجاه رمان برتر در سده بیستم



" پنجاه رمان برتر در سده بیستم " عنوان آخرین کتابی است که نشر آفتاب در خارج از کشور منتشر کرده است. در این کتاب پنجاه رمان برجسته از نویسندگان برتر سده بیستم مانند " در جست و جوی زمان گم شده" از مارسل پروست، " اولیس" از جیمز جویس، " مرد بی خاصیت" از روبرت موزیل، " روشنایی ماه اوت " از ویلیام فاکنر، " لولیتا " از نابوکوف، " طبل حلبی" از گونتر گراس ، "بچه های نیمه شب" از سلمان رشدی، "عطر " از سوکیند و ده ها رمان دیگر معرفی شده اند. نویسنده در پیش گفتار کتاب دلیل گزینش پنجاه رمان از میان صد ها رمان برتر سده بیستم می نویسد:
به‌طور قطع رمان‌های کنونی هم چون روزگار ما هستند: خودمحور، پرتضاد، آشفته و در هم و این دقیقاً همان چیزی است که آن‌ها را جذاب می‌کند. رمان به بازتاب خلق ‌وخوی جهان معاصر و شرح دقیق آن چیزهایی تبدیل شده است که بر ما می‌گذرد. با وجود عجیب‌وغریب بودن و پیچ‌وتاب بسیار، رمان‌ها، خوانندگان بسیاری دارند که در هیچ ژانر و نوع دیگر ادبی، پیدا نمی‌شود؛ هر چند سینما رقیب نیرومندی در برابر رمان است، اما اشتیاق واقعی خواننده را رمان برآورده می‌سازد. رمان نوشته شده و بازهم نوشته خواهد شد.
انتخاب آثار “ کلاسیک “ و “ ضروری “ ، کار دشواری است. یافتن تنها پنجاه عنوان از میان رمان‌ها، مأموریت غیرممکنی است. ضمن آن‌که باید از علاقه‌مندان به ادبیات آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی (به‌جز گارسیا مارکِز)، هند و استرالیا پوزش خواست. هم‌چنین باید از آثار فوق‌العاده ژوزف روُت، هِمیتو وُن دودرِه، سنکلِر لِویس،بوریس پاسترناک ، خوآن دوس پاسوس، ژولی َان گراک، ناتالی سارُوت ، آرنو اشمیت، میشل بوتو، زیگفرید لاینر و جمع دیگری از رمان‌نویسانی یاد کرد که در زمره برجسته‌ترین نویسندگان سده بیستم جای می‌گیرند و به ‌طور قطع حق دارند در این فهرست باشند. اما در این فهرست اثری آمده است که نویسندگان آن قلبی سخت اما بی کینه دارند! بخشش! بخشش!. از بقیه ......
آنچه در زیر به‌عنوان رمان گزینش شده‌اند، حاصل تلاش ناشر، مؤلف و دوستان آگاه است؛ گزینشی سخت و تلخ است و هر یک پیش از انتخاب به‌طور جدی مورد بحث قرار گرفته‌اند. ما محدودیت تحمیلی داشته‌ایم. می‌بایست رمان‌های پلیسی، هیجان‌انگیز و تخیلی – علمی را کنار می‌گذاشتیم. چند رمان مانند پی پی جوراب بلند، داستان بی پایان و سولاریس را از این قاعده مستثنا ساختیم و در ایجاد فهرست نهایی به یک معیار تکیه کردیم. فراتر از " کلاسیک‌ها" تاریخ ادبیات، می‌بایست رمان‌هایی را برمی‌گزیدیم که از حد خود فراتر رفته‌اند. به این معنی که محبوبیتی فراتر از مرزهای خود به دست آورده‌اند. به‌عنوان مثال، می‌توان با رمان" داستان بی پایان " از میکائیل اِنده، کودکان را در شب خواباند، اما لذت بردن بزرگ‌سالان از این رمان، به‌عنوان یک حدس و گمانه‌زنی، از ظرافت‌های بزرگ در ذات ادبیات است. رمان " سولاریس" از استانیسلاو لِم فراتر از یک رمان تخیلی - علمی است و دربرگیرنده تأملاتی فلسفی درباره انسان است. رمان " پی‌پی جوراب بلند" به خاطرات جمعی دنیای مدرن تعلق دارد. شخصیت‌های دیگر رمان‌هایی که در این کتاب می‌آیند، شهره جهانی‌اند: شویک سرباز خوب، اسکارلت اوهارا، لولیتا، مورسو، یا حتا روکانتَن دیرزمانی است به گونه ساده‌یی، نمایی از ادبیات شده‌اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پنجره ها از بودلر

ادبیات و هنر باروک

ویکتور هوگو