ادبیات و زندگی درخشان سالن ها


برگردان: رحمت بنی اسدی
شاد خواران و خوش گذران های پاریس در میان سال های 1630 تا 1661 در درون سالن هایی که به سرعت افزایش می یافت گرد می آمدند . برای زنان یا مردان تابع مد، ورود به این سالن ها و هتل ها و بالطبع پیوستن به جرگه " رامبویه " اجتناب ناپذیر است. در این محل پر شکوه و نزدیک به " لوور [1]"، مارکیز رامبویه با دو دخترش، میهمانان را می پذیرفتند. از 1610 تا 1665 این حلقه به صورت یک موسسه بزرگ در  آمد و جلساتی که در آن برگزار می شد ، برانگیزنده دگرگونی عمیقی در رشد اندیشه ها می شد و باعث رواج زیبایی شناسی کلاسیکِ در حال رشد به درون دربارها بود. در این سالن ها ،کسانی مانند "کاردینال دو لاوالِت[2] " ، یا " کُنده [3]" و نویسندگانی مانند ووآتور ، " وُگلاس[4] " ، " لاروشِفو کو [5]"، " مادام سِوینیه [6]" و "مادام دو لا فایت [7]" رفت  و آمد داشتند.
در سال 1650" مادام اسکودِری " نیز سالن دیگری بنیاد نهاد و جمعی از بورژوا ها و نویسندگان در این سالن گرد هم  می آمدند و به دنبال آن سالن های دیگری نیز شکل گرفتند که پذیرای خوش گذرانان و نیز " لیبرتن " ها بود. گسترش سالن ها، پدیده تازه یی را در جامعه شکل داد که همان اجتماع گرد زنان بود . این زنان بودند که این حلقه ها را اداره می کردند. در پیرامون این زنان بود که یک آیین واقعی پیرایش و ظرافت شکل می گرفت. مراسم به این صورت بود که میهمانان در ساعت و زمان  تعیین شده وارد سالن می شدند. سالن، اتاق بزرگی  است  که  زن اشرافی،  میهمانان را  به آن جا دعوت می کرد و خودش روی تخت دراز می کشید یا در پای تخت می نشیست. میهمانان در یک سو قرار می گرفتند و خدمتکار ها در سوی دیگر  و در آ ن جا شعر یا رمان می خواندند یا بحث و گفت و گو می کنند ......ادامه در زیر 

[1] Louvre
[2] Le cardinal de la Valette
[3] Condé
[4] Vauglas
[5] La Rochefoucauld
[6] Madame de Sévigné
[7] Madame de La Fayette

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پنجره ها از بودلر

ادبیات و هنر باروک

ویکتور هوگو