در گذشت دو نویسنده بزرگ فرانسه


میشل تورنیه  - ادموند شارل - رو 
                    

میشل تورنیه 
میشل تورنیه  Michel Tournier یکی از مشهور ترین رمان نویسان فرانسوی در سه دهه آخر سده  بیستم، دیروز در سن 91 سالگی در گذشت. وی در سال ۱۹۶۷ برنده جایزه بزرگ رمان فرهنگستان فرانسه و در سال ۱۹۷۰ به خاطر نوشتن رمان " پادشاه توسکاها " برنده جایزه گنکور شد.  او هم چنین  آثار زیادی برای کودکان و جوانان نوشت که " جمعه یا زندگی وحشی "  در 1971 یکی از آنان است . این رمان بازنوسی شده از نخستین رمانش به نام " جمعه یا برزخ های اقیانوس آرام " است.
میشل تورنیه در باره آثار و زندگی اش می گوید: " برای من، گوستاو فلوبر، اوج ادبیات است.سه افسانه او فراتر از اوج است، زیرا هم زمان یک واقع گرایی تمام عیار از یک افسون گر غیر واقع گراست. و این یک ایده ال است." تورنیه هم چنین تحت تاثیر ادبیات آلمان به ویژه گونتر گراس و " طبل حلبی " و " زندگی سگی " اوست.
تورنیه در سال 2010 در گفت و گویی با یکی از نشریات می گوید: " خودکشی نمی کنم، اما حس می کنم زیاد زندگی کرده ام ."  
داستان " دویی، تنهایی و دیگری " از میشل تورنیه را اقای محمود مسعودی به فارسی ترجمه کرده اند که در لینگ زیر می خوانید:
https://mahmoodmassoodi.files.wordpress.com/2009/05/tournier_mm_wp.pdf
ادموند شارل - رو 

ادموند شارل رو  Edmonde Charles-Roux نویسنده، روزنامه نگار و رمان نویس آزاد و سرکش فرانسوی دیروز در سن 95 سالگی در شهر مارسی درگذشت. ادموند در سال 1920 در پاریس زاده شده بود. پدرش دیپلمات و عضو فرهنگستان علوم انسانی و سیاسی فرانسه بود.
در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان پرستار در جنگ شرکت کرد و در 1940 در جریان بمباران آلمانی ها در منطقه وِردَن زخمی شد و پس از بهبود به صف مبارزان نهضت مقاومت فرانسه علیه نیروهای دشمن پیوست وتا پایان جنگ در کنار آنان بود.
پس ازجنگ، حرفه روزنامه نگاری را انتخاب و به مدت دو سال با هفته نامه " اِل . Elle" هم کاری کرد و سپس سر دبیر نشریه شد. نخستین رمانش به نام " فراموش کردن پالِرم" در 1966 به چاپ رسید و جایزه گنکور را برد.
طی سال های 1983 تا 2016 تا زمان مرگ  ادموند عضو و سپس رییس آکادمی گنکور بود. ادموند طی سال های زندگی حتا تا 93 سالگی می نوشت و خوانندگانش را مبهوت می کرد. ده ها رمان از جمله " کودکی سکوت " ، " انسان مارسی " ، " میل شرق " و " زن افراطی " بخشی از کار های اوست.   

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پنجره ها از بودلر

ادبیات و هنر باروک

ویکتور هوگو